5 communicatie tips van de paarden

door | 0 Reacties

Wat je van paarden kunt leren om beter met mensen te communiceren.
De communicatie in een paardenkudde verloopt soepel. Ze hebben aan een half woord(lees oor,blik) genoeg. Ze praten niet door elkaar heen, ze vergaderen niet ellenlang, ze liegen niet tegen elkaar en zijn duidelijk in hun mening. Kortom, paarden communiceren veel beter met elkaar dan mensen.

In de communicatie tussen mensen gaat er vaak wat mis. Ga maar eens na bij jezelf. Veel problemen die je ervaart in je dagelijks leven of je werk hebben vaak te maken met (mis)communicatie.

Tip 1. Kijk goed naar lichaamstaal van de ander.
Tip 2. Maak bewust gebruik van je eigen lijf en lichaamstaal
Paarden communiceren voornamelijk via lichaamstaal. Zij zijn experts in de non-verbale communicatie.Wij zijn ons vaak niet bewust wat wij allemaal met ons lichaam doen, maar voor een paard betekent iedere lichaamshouding en spierspanning iets. Een paard is zo gevoelig, dat hij voelt of onze hartslag of bloeddruk omhoog gaat. (Dat hebben we zelf vaak niet door.)

Wij mensen communiceren heel vaak met dubbele boodschappen. We zeggen het ene en ons lichaam straalt iets anders uit. Daar kan een paard niks mee, op dat moment ben je niet duidelijk. Voor een paard zijn er maar 2 standen in de communicatie. Je bent duidelijk of niet…. Je bent te vertrouwen of niet…. Paarden geven dus op de seconde feedback of we duidelijk zijn of NIET. Zonder oordeel. Wij hebben vaak niet door dat we onduidelijk zijn, omdat het voor onszelf meestal wel duidelijk is.

Communicatie is voor 85% non-verbaal en 15% verbaal.
In de mensen wereld zijn wij geneigd veel tekst en woorden te gebruiken en zijn wij ons vaak niet bewust wat wij allemaal met ons lichaam doen. 85% is non-verbaal en we zijn ons maar 5% bewust wat we met ons lichaam doen. Als je bewust je lichaamstaal inzet, dan heb je veel minder woorden nodig om je boodschap aan anderen over te brengen.

Tip 3. Focus je helemaal op het hier en nu en op het gesprek wat je met de ander voert
Paarden laten zich niet afleiden door hun gedachtes. Paarden zijn hier en nu. Daardoor hebben ze aandacht op elke subtiele signalen die de kuddegenoten ze geven. Als je in je eigen gedachte bent, mis je de helft van een gesprek. Je bent er niet bij en zo ontstaat er mis- communicatie. Ga maar eens bij jezelf na hoe vaak je afdwaalt terwijl je met iemand aan het praten bent.
Focus je op het gesprek door aanwezig te zijn in het hier en nu, je zult merker dat de communicatie dan veel soepeler verloopt.

Tip 4. Laat je (voor)oordelen los voordat je een gesprek in gaat
Het bijzondere aan paarden is dat zij niet oordelen. Een paard luistert open en nieuwsgierig naar wat je hem te zeggen hebt en laat zich niet beïnvloeden door wat je aan hebt, welke functie of status je hebt. Een paar kijkt wie jij echt bent en wat je op dat moment communiceert.

Tip 5.Vertrouw op je intuïtie
Paarden vertrouwen op hun intuïtie, daardoor overleven zij zo goed in de natuur. Ze zijn niet bang om onbeleefd te zijn. Als jij gestressed en met een rot humeur de wei in loopt, dan loopt het paard weg, omdat zijn gevoel aangeeft dat jij die dag niet lekker in je vel zit. Ook wij mensen registreren dat, als jij in gesprek bent en je hebt het gevoel dat degene niet lekker in zijn vel zit en die zegt dat als goed is, dan voel jij donders goed dat dit niet klopt. Communiceren doen we dus niet alleen met woorden, maar ook met intuïtie.

Samenvattend.
Als wij als mens net zo goed lichaamstaal leren lezen en begrijpen als een paard  en ons bewust zijn van ons eigen lichaam, dan wordt communicatie veel gemakkelijker. Hierdoor verbeter je niet alleen de relatie met je paard, maar ook met de mensen uit je omgeving.

VERANDERING = INZICHT + ACTIE
Wil jij verandering in je communicatie, je relatie(s) verbeteren, minder stress en frustratie kom dan NU in actie.

Kom dan NU in actie en meld je aan voor de GRATIS eerste stap sessie gesprek 

Download nu het gratis e-book:

Dienend leiderschap en de 7 lessen van wijsheid van de paardenkudde

Van keihard werken, naar effectief en ontspannen leiding geven in 7 stappen